RUTA PEL TOSSAL DE LES VÍDUES I ERMITA DE SANT SALVADOR

Ruta circular que comença i acaba a Artesa de Segre.

1. 5.TOSSAL DE LES VÍDUES I ERMITA DE SANT SALVADOR: Sobre nosotros

RUBIÓ DE BAIX
ESGLÉSIA DE SANT MIQUEL. RUBIÓ DE BAIX
ERMITA DE SANT EUDALD. RUBIÓ DE BAIX
CASTELL DE RUBIÓ DE SÒLS (O RUBIÓ DE BAIX)
FONT DEL MUNT
BÚNQUER DE LA SERRA DEL MUNT
TRINXERES
TRINXERES REPUBLICANES
ANTIC CÀMPING CEL DE RUBIÓ

1. 5.TOSSAL DE LES VÍDUES I ERMITA DE SANT SALVADOR: Recorridos

Ruta circular des d’Artesa de Segre.

Per arribar al Pont d’Alentorn, hem anat seguint el camí que s’enllaça des del carrer la Segla i que transcorre paral·lel a la carretera L-512.

En aquest camí, s’hi troba l’única font de tot el recorregut, la Font de la Teula.

Un cop al Pont d’Alentorn, ens hem apropat a visitar la Colònia La Fàbrica.

Tornats al Pont d’Alentorn, hem travessat el riu Segre seguint la carretera L-512. És un tram curt que és obligat fer per superar el riu.

Just al final del pont, la carretera dibuixa una gran corba cap a la dreta. Allí mateix la deixarem per agafar un camí asfaltat que va direcció Vernet.

Avancem per la carretera fins que, a l’alçada de la primera granja que trobem, trenquem a mà dreta per un camí de terra que ja ens permet començar la lleu pujada cap al Tossal de les Viudes (o de les Vídues).

El camí transcorre tranquil entre diversos corriols. Al darrer tram, però, cal tenir en compte que passa pel voral de sembrats. Imprescindible anar amb compte i respectar-los.

Segons la tradició popular, el Tossal de les Viudes (terme d’Alentorn) rep el nom per un atac de l’exèrcit sarraí al poble d’Alentorn. En aquest atac, les dones van aixoplugar-se, però hi van morir els homes de la població.

Passat l’atac, les dones enterraren, en aquest Tossal, els seus difunts i hi anaven sovint per mantenir-ne la memòria.

En el tossal, s’hi poden veure el que, segons les persones expertes, serien algunes tombes excavades en la roca.

Des del Tossal de les Viudes, ens hem dirigit, sense seguir cap sender clar, cap a l’Ermita de Sant Salvador d’Alentorn.

Aquesta part del camí és completament diferent, donat que no hi ha un corriol net per seguir i, sovint, cal fer petits descensos per pendents arbustius i terrosos.

Seguint aquesta direcció, hem pogut arribar a l’ermita de Sant Salvador per dalt de la bauma en què està construïda.

L’ermita és una petita construcció d’una sola nau adherida a una bauma, de manera que només té tres façanes a l’aire.

El camí segueix descendent cap a la carretera L-512 fins al Pont d’Alentorn.

Per tornar a Artesa de Segre, hem optat per seguir per un camí més allunyat de la carretera i que transcorre entre camps i horts.

Aquesta ruta no té dificultat, però pot ser molesta per als qui vulguin seguir un corriol o sender nets i clars. La dificultat pot venir per la llargada de la passejada.